onsdag den 6. januar 2021

B.1.1.7

Godt nytår :-)

 Så er vi igen blevet bedt om at blive hjemme !!

Ikke fordi jeg ikke har gang i nok projekter, men fordi jeg fik lyst til noget nyt.

Nyt år, ny start - og tid herhjemme!


Denne lap har faktisk hængt på min opslagstavle i 2-3 år.
Den kom til verden i min campingvogn på Marstal Camping, 
hvor jeg havde et par alene-dage.

Jeg har tænkt ideen skulle bruges til en mystery,
hvor der leges med valør og farver.

Nu kommer den så her, med fuld tegning af hele tæppet,
men stadig med en udfordring til at bruge rester,
mange forskellige stoffer,
og fordele stofferne efter valør især.


Her er min tegning fra pc.

I 3 nuancer orange,
 lys, mellem og mørk.

Det er "bare" firkanter.
Syet som 16-patch blokke.

Jeg har skåret mine firkanter 2,5 x 2,5 inch, aå bliver de færdige 2 inch. (ca. 5 cm)
Det giver et tæppe i str. ca. 177 x 217 cm

Du kan også skære 6 x 6cm, så dine færdige firkanter bliver ca. 4,5 cm
Det giver et tæppe ca. 160 x 196 cm.

Færre blokke og andre mål kan selvfølgelig også bruges, 
så må du selv regne det færdige tæppes str. ud :-)


Tæppet består af 2 forskellige blokke (+ kant)
Der skal bruges 32 blokke, der ser ud som den herover.


- og 31 blokke som denne herover.


Jeg har valgt, at mit tæppe skal have den mørkeste valør i grønne, turkise, blå farver.
Den mellemste valør i orange, røde, pink farver.
Den lyse valør i neutrale råhvide/beige farver.

Her er altså tænkt
lys -  mellem - mørk

Jeg kunne også have valgt kun blå, eller kun grøn, eller...
men vigtigt igen at få stofferne delt ind i grupperne
lys - mellem - mørk

Jeg kunne også have valgt alle farver, 
delt i grupperne
lys - mellem - mørk

Hvor tydeligt mønsteret kommer frem, afhænger af, hvor
klart defineret de forskellige grupper er. 
Hvis der er tydeligt forskel på de 3 grupper, og valøren i hver gruppe
er næsten ens, bliver mønsteret meget tydeligt.

Hvis der er knap så tydelig forskel, f.eks hvis den mørkeste af stofferne i
den mellemste gruppe ikke er meget lysere end den lyseste i den mørskeste gruppe,
så bliver mønsteret lidt mere udvisket.

Det er en smags sag, om man bedst kan lide det klart definerede, eller det
godt må være lidt mere udvisket og reste-agtigt :-)

Under alle omstændigheder er det en god øvelse i at analysere og definere sine stoffer.

Jeg har skåret en masse kvadrater 2,5 x 2,5 inch.


Jeg fandt en masse mørke stoffer i mine grønne/blå restekasser.

Jeg lægger stofferne ovenpå hinanden, så de flugter på 2 sider.
Herover flugter de i venstre side, og forneden.
Det mindste stykke ligger øverst. 6 - 8 lag.


Jeg skærer rent i venstre side, så jeg er sikker på at jeg kommer igennem alle lag.


Så skærer jeg strimler 2,5 inch brede


skærer kanten ren på hver strimmel, og skærer kvadrater 2,5 x 2,5 inch.
De lapper, der ikke blev helt store nok lægges tilbage i restekassen, eller smides ud.


Læg 16 kvadrater op som herover.


Læg 2. lodrette række ret mod ret med 1. række.
Sy sammen i højre side gennem alle 4 kvadrater, uden at bryde tråden.
Fortsæt på samme måde med række 3 og 4.


Herover ses række 1/2 og række 3/4 syet sammen i højre side.


Fingerpres sømrummet mod højre i øverste vandrette række,
venstre i 2. række, højre i 3. række og venstre i 4. række.
(Altså skiftevis til den ene og til den anden side)


Læg 3/4 række over række 1/2, ret mod ret, og sy den lodrette søm i højre side.


Finger pres sømrrummet i samme retning som før.


Fold øverste vandrette række ned over række 2, ret mod ret.
Sy øverste vandrette søm.


Fingerpres sømrummet opad.


Sy de sidste 2 vandrette sømme, og fingerpres også her sømrummet opad.
Pres med strygejern.


Læg den anden blok op som herover, og sy som den blå blok.


Der fingerpresses i samme retning i de vandrette rækker.
De sidste sømme presses nedad i stedet for opad.
Pres godt med strygejern.


Så har jeg de første 2 blokke.


Her ses hvordan sømrummet er presset.

Rigtig go´ fornøjelse ;-)
















































Ingen kommentarer:

Send en kommentar