tirsdag den 19. januar 2021

B.1.1.7 - kantblokke

 Så har jeg fået syet alle de midterste blokke, 
og mangler kun blokkene, der skal udgøre kanten.


31 blokke i de rødlige farver
32 blokke i de blå farver


Jeg har blandet blokkene tilfældigt og lagt dem op på gulvet.
Jeg har stakket mine blokke i rækker, 
så den blok længst til venstre ligger øverst, 
ovenpå nr. 2, som så er ovenpå nr. 3 osv. i samme række.
På foto herunder ses at jeg har gjort det ved de 2 nederste rækker.


Så er alle rækker på foto herunder stakket.
Jeg kunne sætte nr. på for hver række, for at holde styr på dem, ....


...men jeg nøjedes med at stakke igen, så øverste stak ligger øverst,
ovenpå række nr. 2, etc, og sidste og 9. række ligger nederst.
Som foto herunder.



Nu er de klar til at tage med til symaskinen og sy sammen til vandrette rækker.

KANT - BLOKKE


Her er et udsnit af min tegning og øverste venstre hjørne på tæppet.

I princippet er det ligegyldigt hvordan tæppet vender, men jeg har retning på
nogle af mine stoffer, dvs. jeg har nogle med tekst på,  som jeg gerne vil have til at
vende samme vej, og derfor har jeg bestemt top og bund!

På tegningen ses kun de streger, der deler blokkene. 
Hver blok består af 16 lapper, også dem i kanten, 
hvor der er meget bundstof.

Herunder følger de forskellige blokke, der skal sys, for at have til hele kanten.


Herover er den blok, der skal være i hjørnet, og langs øverste kant,
og langs venstre kant.

Der skal ialt bruges 8 blokke magen til denne.
(altså forskellige lyse, og 1 rødlig i nederste højre hjørne)

Sømrum presses som i de blokke med de blålige farver.


Herover ses de 2 andre blokke der skal bruges,
øverst og i venstre side af tæppet.

Den øverste skal der bruges 4 stk. af,
sømrum presses som de rødlige blokke

Den nederste skal der bruges 5 stk. af, 
her presses sømrum også som de rødlige blokke.


Herover ses øverst en blok, der skal bruges i højre side af tæppet,
og nederst en blok, der skal bruges nederst i tæppet.

Der er pillet en række firkanter væk,
så der ikke er 16 firkanter i en blok.
Dette skyldes at jeg kun vil have én bundfarve udenfor
de farvede rødlige firkanter, hele vejen rundt på tæppet.

Se foto herunder, der har jeg tegnet en streg, 
der angiver hvor tæppet slutter i højre side, og forneden.


Vi tager lige nedenstående billede igen.


Der skal bruges 5 stk. som den øverste blok,
og 4 stk. som den nederste.
( Ja i princippet er de ens, den øverste og nederste blok, 
det er kun hvis der er retningsbestemte 
stoffer, at det er vigtigt de placeres som ovenfor )

Sømrum presses som blålige blokke.


5 stk. som øverste blok (til højre side)
4 stk. som nederste blok (forneden)

Sømrum presses som rødlige blokke.


- og til sidst en 9-patch blok til nederste højre hjørne.
Fik først taget billede, da den var syet sammen :-)

Sømrum presses som de blålige blokke.


Til sidst et overbliks billede af blokkene til kanten.
De store mellemrum angiver, hvor kanterne forlænges med
flere blokke.
Se evt. tegning.

Der kommer også billeder af det, når jeg får det syet :-)

Rigtig go´ fornøjelse ;-)




























Vi tager

 lige ovenstående

Ingen kommentarer:

Send en kommentar