fredag den 1. november 2019

Sampler - på tværs pakke 2

Så er der 2 nye blokke i KludeMarie´s BOM


"Bear´s paw"


-og "Rhode Island"

Først "Bear´s paw"

Klip mønsteret ud, og læg delene op, så du har et overblik over blokken.


Følg angivelsen af farve og rækkefølge på mønsteret.


Jeg kædesyr hvor jeg kan. 
Jeg systematiserer det sådan, at alle de dele der er ens, sys i samme arbejdsgang.


Husk at tjekke op mod lyset, at du får dækket dit sømrum.


Herover ses hvor langt jeg er nået på alle 4 poter.


Så er alle delene syet.
Sømrummet i midterstrimlen vender ud under farve 6
(det giver sig selv, når du starter med at placere farve 5 i midten)
Nu skal de 2 nederste poter sys til de 2 øverste. 
Sømrummet skal her presses ind under farve 6. 
Fordi her er papir til at fylde også, så presser jeg først sømrummet fra hinanden,
og derefter til den side det skal. 
(se evt. senere nede på siden)


Herover anes, at sømrummet alle steder omkring farve 6, ligger ind under farve 6.
På den måde falder sømrummet ligesom i hak, når delene skal sys sammen, og
punkterne passer perfekt sammen. 
(Se evt. senere på nede siden).


"Rhode Island"

Klip delene ud og læg hele blokken op.


Da jeg skar mit stof, skar jeg en strimmel på 8 cm og skar delene herfra.
(- og ja, jeg skar for mange kvadrater)


Jeg lagde alle stofdelene op, så jeg kunne se jeg havde det hele,
til den inderste stjerne.



Følg farveanvisningen og rækkefølgen, som er angivet på mønsteret.


Sy de ens dele i samme arbejdsgang


Herover ses fra stofsiden alle de turkise stjernespidser syet på.


Så er der stof på alle dele.
De nederste stjernespidser sys først på midten/farve 6


Pres først sømrummet til hver sin side,


- og herefter ind under farve 6.


Her ses fra stofsiden, at sømrummet er presset ind under midten/farve 6


Når næste søm skal sys, lægger sømrummet til hver sin side,
lige der hvor sømmen skal matche.
De falder ligesom i hak.


Du kan holde det hele på plads med små clips.
Hvis du er omhyggelig med at skære de enkelte dele nøjagtigt til,
så passer det rigtig fint.
Du kan tjekke når du har syet sømmen på denne side,
om den passer nøjagtigt i stregen på modsatte side.


Her presser jeg sømrummet åbent, og lader det være sådan,
for at fordele det så godt som muligt.


Midten færdig.


Så skal stjernespidserne sys på den yderste stjerne.


Fold evt. papiret, og skær til med 3/4 cm sømrum.


Læg næste lap på, og sy.


Så er der stof på alle papir-dele.


Hvis du gerne vil tjekke inden du syr, at du rammer præcist på den
anden side, så kan du sætte en nål i, så den rammer. 
Nålen skal være vinkelret på papiret, 
sæt så clips i til at holde  på plads.


Sy, og tjek at sømmen rammer på modsatte side.


Pres sømrummet ind under den orange i midten.
På den måde vender sømrummene igen til hver side, når der skal sys sammen.

Rigtig go´ fornøjelse ;-)

2 kommentarer:

  1. Du skriver i den pakke jeg lige har modtaget at vi skal skære 2,3 fra til senere af bundstoffet er det 2 meter og 3 cm

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ane
      Nej det er 2 meter og 30 cm du skal skære fra til senere brug :-)

      Slet