torsdag den 14. november 2019

Row by row - modern, række 4

Jeg har kun fået lavet denne ene stjerne til række 4.
Men husk, der skal laves så mange, at når de er
syet sammen, så er rækken ca. ligeså bred som du ønsker dit tæppe skal være bredt :-)


Denne række er pink stjerner.


Skær kvadrater 8 x 8 cm


8 stk. pr. stjerne + 1 i pink kvadrat til midten, også 8 x 8 cm
(det kunne også være et andet mål, så bliver stjernen bare mindre eller større!)


Find dine pink stofrester frem. Jeg havde f.eks denne trekant liggende.
Den kan danne stjernespids, hvis den er stor nok til at dække hjørnet,
som jeg tjekker her.


Læg den pink trekant ret mod ret med bundstoffet, og sy med 1/4 inch sømrum
 (eller trykfods bredde, hvis det er det du bruger)


Pres lappen , så sømrummet går ind under den pink trekant.


Her ses fra bagsiden, at den pink trekant så rigeligt dækker hjørnet.


Skær rent, så du igen har et kvadrat, der er 8 x 8 cm.


Her er skåret af i begge sider.


Flip den pink trekant væk, og skær langs den pinke kant, så bundstoffet skæres væk under hjørnet,
og der ikke ligger dobbelt lag stof.


Så er første stjernespids på plads.


Find en anden pink rest, og læg den på tværs på det andet hjørne.
Vær opmærksom på, at enderne går ud over kanterne på kvadratet under,
med mindst din sømrums bredde.
Har du en lille rest, som du er i tvivl om, om den kan dække, så sæt evt.
en nål i i sylinjen, og flip den ud for at tjekke, inden du syr.
Her ved stjernespids nr. 2, er det også vigtigt, at du kan se en lille snip af den
1. stjernespids, øverst til højre for det stykke stof, der skal danne spids nr. 2.
(så er du sikke på at der er sømrum nok, når der senere skal sys sammen)


Sy, skær rent, skær det overskydende blå bundstof væk, og pres sømrum under stjernespidsen.


Her ses kvadratet fra vrangsiden, med begge stjernespidser, og med det blå
baggrundsstof skåret væk.


Her har jeg fundet rester til de øvrige 3 kvadrater, der skal have stjernespidser syet på.
Jeg tager alle med til symaskinen på én gang.
Sy også 2. stjernespids på, som ved den første.


Her er det sidste stjernespids.


Så er alle stjernespidser syet.
Læg dem op som du synes de skal ligge.
Nogle af mine stjernespidser er mere spraglede end andre, og jeg har fordelt dem,
så jeg kan lide blokken.


Læg alle de midterste kvadrater ovenpå den venstre række, ret mod ret,
og kædesy i højre side.


Af én eller anden grund, blev min ene stjernespids her lidt for kort.
Jeg piller ikke op, men gemmer unøjagtigheden i sømrummet!
Dvs. jeg lægger op som her, og syr efter de stoffer jeg ved har de rigtige mål.


Her er sømmen syet i venstre side. 
Fingerpres sømrum ind under det blå kvadrat øverst og nederst, og ind under den pink midte i midten.
Læg højre sides kvadrater ret mod ret med midten og kædesy den højre side.


Pres igen under det blå kvadrat øverst og nederst, og under den pink midte i midten.


Vip den øverste del ned over midten, og sy sømmen foroven.


Her ses sømrummet presset til hver sin side, så de ligesom griber ind i hinanden.


Øverste søm syet, sømrummet presset op under øverste række.


Flip den nederste del op, og sy sømmen forneden.
Pres sømmen ud under den nederste række


Pres stjernen godt, og lav nogle flere :-)

Rigtig go´ fornøjelse ;-)

PS:
Du kan evt. se video på youtube
med Jenny Doan fra Missouri Star quilt company

Hun skærer ikke det overskydende stof væk bag stjernespidserne, men jeg synes
det giver bedre udtryk, at skære det væk, det bliver ikke så tykt når der skal quiltes, og
tæppet bliver ikke så tungt :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar