mandag den 30. januar 2023

kawandi - pung

 Jeg ville gerne afprøve kawandi teknikken, og bruge det til en lille pung.

Pungen kan laves med brug af alle mulige teknikker, i princippet er det 2 små færdige "tæpper", 

der er syet sammen til en pung.

 Her følger lidt vejledning til at lave pungen på symaskine.

(- og det har intet med kawandi at gøre, men det har givet navnet til pungen, 

og jeg laver senere opslag om kawandi :-))



Pungen kan laves i den størrelse man ønsker, jeg har skåret efter en A4 side til denne.
Skær 2 forsider, 2 volumenvlies og 2 indersider (fór)
Mine brune er forsider og de gule indersider.


Læg 1 forside ret mod ret med 1 inderside, og læg volumenvlies ovenpå.

Marker 2 cm fra toppen, sy herfra og rundt på de 3 sider, og til 2 cm fra øverste kant.

Gentag med den anden forside, inderside og volumenvlies.


Klip hjørnerne til, så det ikke fylder så meget i sømrummet.


Vend retten ud på begge stykker.
Du har nu 2 "tæpper", der er åbne foroven. I åbningen skal lynlåsen syes i.


Fold fórstoffet/indersiden væk og hold det fast med nåle, så det ikke kommer i vejen,
når lynlåsen sys til forsiden.


Læg lynlåsen ret mod ret med forsiden, og så tænderne vender ind mod midten.
Der skal være et lille stykke lynlås til den ene side (1 - 2 cm) og et længere stykke til den anden side 
(ca. 8 - 10 cm)
Brug lynlås trykfod, og sy lynlåsen fast til forsiden.
Vend lynlåsen på plads, og fold indersiden med sømrum, så det flugter den syning du har syet lynlåsen fast til forsiden. 
Sy en stikning fra forsiden, så indersiden er syet fast, og så lynlåsen ligger fint mellem
forside og bagside.


Nu har jeg mine 2 "tæpper", med lynlås i den ene ende. 
Når dine tæpper ligger ret mod ret, så skal lynlåsens lange ende være i samme side.


Sy også en stikning i bunden.
Det bliver kanten af lommen indeni pungen.
Læg de 2 "tæpper" ret mod ret og sy fra bunden rundt i et U, jeg har på foto tegnet hvor der skal syes.
Du kan på foto se jeg har sat nåle i, det er midten af "tæppet". 

Jeg har syet ca. 2 cm fra kanten i siderne, og ca 13 cm fra bunden og til den søm der går på tværs.
Hæft i hver ende.

Man kan også sy den tværgående søm lidt længere fra midten, så de 13 cm fra bunden fx kun er 11 cm.
(DVS. afstanden mellem nålene og den tegnede streg på foto herover er større)
Det vil give lidt bund i pungen og den vil blive mere rummelig.


Fold nu hver side udenom den lomme der er syet, så der er ca. 2 cm fra kanten af lommen
til lynlåsen.


Sy siderene sammen hver for sig,


 - fold den ene væk, mens den anden sys.


Så er der en lille pung, med lomme i midten. 
Sæt skyder i lynlåsen, og sy en snip i hver ende for at afslutte lynlåsen.

Rigtig god fornøjelse :-)



























Ingen kommentarer:

Send en kommentar