onsdag den 11. november 2020

Julehjerte


Helt enkelt og simpelt.

Et kvadrat med 2 hjertebuer.


Jeg har på ternet pap tegnet et kvadrat 3 x 3 cm.

På de 2 af siderne, hvor hjertebuerne skal være, har jeg lagt en halv centimeter til,
inden jeg med min passer har tegnet en halv cirkel.
Den halve centimeter gør hjertebuen lidt højere.
Jeg synes det ser mere harmonisk ud,
end hvis du tegner den halve cirkel direkte på kvadratet.

Se foto herunder.


Jeg klippede mit hjerte ud, og tegnede en masse på et A4 ark,
som så kan gå i printeren. 
Print på 160 g. pap/papir, så mange som du skal bruge.

(En 15 - 20 stk. vil se flot ud på juletræet eller på en troldegren)

Du kan selvfølgelig tegne i lige den størrelse du ønsker. 
Jo større du laver kvadratet, jo større skal den ekstra halve cm være, 
dvs. ved f.eks. 6 cm kvadrat vil 1 cm ekstra i hjertebuen nok være passende :-)


Lim med limstift volumenvlies på bagsiden af pappet,
og klip hjerterne ud.


Læg pappet med volumenvlies ned mod vrangen af stoffet, og klip stoffet ud,
med ca. 3/4 - 1 cm sømrum.


Lim stoffet om pappet. 
Jeg presser pappet lidt ned mod bordet med den ene hånd, og limer med den anden.
På den måde presses volumenvlies lidt sammen, og stoffet kommer til at ligge fint glat.
Vær obs på at få buerne pænt runde. 
Fold først den runde del omkring pappet på hjertebuerne, og til sidst den lige linje.


Sy hjertebuerne til kvadratet, ret mod ret, med kastesting.


Læg 2 hjerter mod hinanden, vrang mod vrang, og hold sammen med clips.
Vær obs på at de matcher lige i sammensyningen.


Sy hele vejen rundt i kanten med usynlige sting.
Begynd i den ene side af hjertebuerne, med rød tråd.
Stik nålen gennem sømrummet og ud hvor du skal begynde sammensyningen.
På denne måde får du knuden til at ligge inde i sømrummet.


Tråden kommer ud i øverste hjertebue på foto herover.
Stik nålen ind i nederste hjertebue og tag et sting i kanten her
(se foto ovenover)
Tråden kommer til at ligge vinkelret på hjertebuerne.


Tag herefter et sting i øverste hjertebue, hvor du stikker ind i stoffet 
lige overfor hvor tråden kommer ud af stoffet i nederste hjertebue
(det sting du tog før)
Fortsæt hele vejen rundt i hjertebuerne.


Her ses et stykke syet sammen.
Når tråden strammes til, bliver den usynlig.
Tjek evt. "ladderstich" på YouTube

- og ja, jeg skifter tråd og syr den hvide del sammen med hvid/råhvid tråd 
Brug altid en tråd, der matcher stoffet, så bliver det mest usynligt!


Sæt en snor/tråd i, og hæng hjertet op.

Rigtig go´ fornøjelse ;-)























Ingen kommentarer:

Send en kommentar