mandag den 18. maj 2020

Row by Row - modern, række 8


Denne sidste række, er stolper i hele regnbuens farver.

Der bliver brug for mange rester, og små rester.


Har du ikke så mange rester og farver, kan hver stolpe også laves i bare 1 stykke stof.

Jeg er ikke helt færdig med de øvrige 7 rækker, som jeg har lagt op her,
men så er det jo godt at have en søster, der syr med, og som er flittig,
så her følger lige et billede af, hvordan rækkerne kan se ud,
indtil nu.


Der kan så flyttes rundt på rækkerne til man er tilfreds,
men først når den sidste række er syet.

Den følger her.


Jeg er fan af rester - og har mange!
Så jeg fandt restekasserne frem, og fiskede lapper frem.
Jeg sorterede i farver,
og grupperede dem, så de var nogenlunde samme farve og samme valør


Kædesy lapperne sammen til en række/stolpe.
3-4 lapper har jeg i hver stolpe.
Mine stolper er mellem 4-8 cm brede, og 12-16 cm lange.


Det ser skævt og rodet ud.


Lav en masse, og læg dem op efterhånden, så du får et overblik.
Der skal bruges mange.


Strimlerne skal skæres til, lidt tilfældigt, og lidt skrå, men ikke meget.


Det ser straks anderledes ud, når de er skåret til.


Her er der så kommet strimler/stolper op på min designvæg.
Der skal være så mange, at når de er syet sammen, 
passer de med bredden af mit tæppe (154 cm)
Stolperne i enderne laver jeg lidt brede, så der er lidt til at justere til allersidst.


Nogle af mine rester var skæve, 
så når de skal sys sammen, skal de have samme skæve vinkel.
Der følger flere fotos til at illustrere dette.


Hvis ovenstående sys sammen med den skrå vinkel, 
går der meget til spilde, når der skæres rent,
eller i værste fald bliver strimlen for smal.


Lægger du derimod lapperne en lille smule ind over hinanden,
med retten op på begge,


... og skærer igennem begge lag,


... så får du den samme skrå vinkel på lapperne.
De små snipper fjernes, der sys sammen,
og strimlen bliver mere lige.


Her har jeg fået syet lidt flere.
Vær opmærksom på, at farverne bliver repræsenteret ca. lige meget,
 og at de flyder over i hinanden.
En god øvelse i at lære farvecirklen at kende :-)

For at få et nogenlunde overblik over hvor mange stolper,der skal bruges,
satte jeg dem op på min væg, sådan at de gik ca. 1/2 inch over
hinanden,
dvs. det der ligesom bliver spist af sømrum.


For enden af hver stolpe sys et stykke bundstof på.
Jeg skar strimler 8 cm brede. Heraf skar jeg stykker,
der passede i bredden med stolpen (+ lidt ekstra)


Her lagde jeg også stykkerne lidt ind over hinanden for at få den samme
skrå vinkel, så det bliver lige, når der sys sammen.


Der skal sys bundstof på i begge ender af alle stolper.


Så skal stolperne sys sammen.
Sy sammen 2 og 2, så til 4 og 4 
(eller deromkring, der kommer flere billeder)

Stolperne forskydes lidt i forhold til hinanden, så de "danser" lidt.
Vær opmærksom på, at de ikke forskydes mere
i forhold til hinanden, end at der stadig er stof nok i hver side, 
når der skæres rent.
På foto herover har jeg lagt blyanten ved 20 cm,
min strimmel endte med at blive 22 cm i højden.


Du kan også bruge en A4 side til at holde målet (den er 21 cm bred)
Linealen i hver side angiver hvor der skal skæres rent.
Stolperne må ikke forskydes mere, end at der er bundstof nok i hver ende,
også til sømrum, når der er skåret rent.


Når stolperne sys sammen, lægges de også over hinanden,
med retten opad på begge,
og skær et snit, der går gennem begge lag.
Her kan også justeres lidt, hvis nogle af stolperne er blevet lidt for brede,
og her kan rettes op, hvis nogen er blevet lidt for skæve.
Det må gerne være lidt skævt, men ikke for meget.


Her er der skåret, snipperne fjernes,


... og der sys sammen ret mod ret.


Først har jeg syet stolperne sammen 2 og 2.
herefter syet sammen, så 4 hænger sammen (til venstre),
og 6 hænger sammen (til højre)
I midten er så en enlig gul stolpe. Det er min ekstra.


Et lidt rodet billede, beklager, men sådan arbejder jeg :-)
Men .... i midten er mine stolper, og ser du nøje efter, kan ses nogle
stolper som er flyttet ned på den lilla række nedenunder.
Det er ekstra, som kan puttes ind, hvis min række bliver for kort.

Jeg syede sammen i blokke af 4 til 6 stolper, og vurderede undervejs,
om det krøb så meget i sammensyningen, 
at der måtte nogle af de ekstra stolper ind.


Jeg skar også blokkene til undervejs,
i første omgang så store som de kunne blive.
Denne blok på foto herover, er endestykket mod højre side.
Derfor skar jeg både rent foroven, (hvor den lyserøde pen ligger)
og i begge sider.
Jeg brugte stregerne på skæremåtten, så mine vinkler
foroven bliver 90 grader.


Så er der skåret rent foroven og i begge sider,
ikke forneden
- her skal jo sys mere til.
Det bliver nemmere at overskue, når der skæres til
efterhånden, selvom der også skal skæres til,
til allersidst.


Her er det næste stykke skåret til, i begge sider, men ikke
foroven og forneden ( ud for pen og rulleskærer)
Der hvor der ikke er skåret til, har jeg lagt det,
 så det flugter nogenlunde med stregerne på skærepladen.


Så langt så godt.
Jeg fortsatte på samme måde med resten af stolperne.
Bemærk blokkene er skåret så høje de kunne blive, 
og har altså endnu ikke samme højde.

Efterhånden som jeg fik syet blokke sammen, skar jeg dem til i samme højde.


Til sidst målte jeg strimlen i hver ende,
og den var 23 cm i den ene ende og kun 22 i den anden.
Så jeg lagde hele strimlen på skærepladen og skar efter stregerne 
på skærepladen, så der er 22 cm hele vejen :-)


- og så blev da lige en udfordring at få taget et billede i det blæsevejr.




Krukken måtte hjælpe til!

Sjovt at sy,

Rigtig go´ fornøjelse ;-)


































Ingen kommentarer:

Send en kommentar