onsdag den 8. april 2020

Row by Row - modern

Række 7

Denne række er improviserede buer.


Det ser måske lidt svært ud, men prøv, det bliver nemmere
når man har prøvet et par gange.
- og så skal der skæres til, til sidst, så det skal ikke være
super nøjagitgt.

Skær 4 kvadrater 20 x 20 cm,
2 lyse og 2 mørke.


Læg de 4 kvadrater ovenpå hinanden,
med retsiden op på alle 4 stykker.
Foto herunder.

(Du må se bort fra skærelinierne, jeg fik først taget billeder efter jeg havde skåret.)


Skær en lidt tilfældig bue, som på foto herunder.
Der skal være plads til at du kan skære 3 gange.
Husk at der også skal være plads til sømrum.
Hold med venstre hånd (hvis du er højrehåndet) på stoffet, tæt på hvor du skærer,
følg med hele buen igennem, med at holde stoffet på plads med
venstre hånd, så det ikke forskubber sig.


Herunder ses 1. bue skåret.


Herunder er skåret 3 gange, så du har dine kvadrater delt i 4 stykker.


Læg nu din blok op.


Jeg har lagt de lyse overfor hinanden og de mørke overfor hinanden i midten.
I 2. omgang har jeg flyttet alle stofferne én plads med uret rundt.


Herover ses alle dele på plads.

Nu skal buerne sys, 1/4 blok ad gangen.


Hvis du har en trykfod, 1/4 inch og med en kant, som på foto herover,
så er det nu du skal bruge den.

Har du ikke, så brug en alm. 1/4 inch trykfod, 
(eller andet mål, men så bliver din blok bare en anelse mindre end min)

Tag de 2 inderste lapper, de skal sys sammen som foto herunder.


Læg dem ret mod ret, så den mørkeste (den største del) ligger et lille stykke
udover den lyse,
 (på foto har jeg lagt opsprætteren så den peger på det)


Her starter du med at sy, 
sy et par sting, så du har fat i begge lapper,
 og så er kunsten nu at føre stofferne modsat hinanden,
så de hele tiden lige rører kanten til højre på trykfoden.

Når du har syet sømmen, kan du se på foto herunder, 
at der er stof i overskud på den mørkeste.
Sådan vil det være, da sømrummet "spiser" lidt af buen.

Vær blot opmærksom på at du har i overskud i begge sider.

Pres sømrum ind mod midten.

Om du lægger det i symaskinen som jeg har gjort her, eller
om du vender det og lægger den mørkeste nederst mod symaskinen,
må du prøve dig lidt frem med. 

Jeg synes det falder mig nemmest at lægge den største (og konkave del) del nederst, 
altså modsat disse billeder, 
men som jeg har gjort på videoen.


Jeg har lavet en lille video, hvor du kan se, hvordan jeg fører stoffet i maskinen.



Den første firkant jeg syede nederst til højre, skar jeg stykkerne til 
efterhånden som jeg syede en lap på.
Det skal du ikke gøre!

Det er nemmere at få til at passe, hvis du først syr alle 3 buer,
som det ses på foto herunder.
Det ser skævt ud, men så skal der skæres til.


Læg linealen, så du kan skære det største kvadrat.
Mine er skåret 6 inch x 6 inch.


Skær først højre side og foroven, uden at flytte linealen.
(igen hvis du er højrehåndet, eller omvendt)


Vend stykket og skær de sidste 2 sider.

Skær alle 4 dele rent.


Sy først sammen 2 og 2.


- og til sidst, den sidste søm.

De lige sømme til sidst, her har jeg presset sømrummet til hver sin side.

Hvis du vælger et stykke stof med retning, som jeg har gjort, skal du kunne
leve med at det roterer i retning.
Alternativt, så lad være med at vælge stof med retning :-)

Rigtig go´ fornøjelse ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar