onsdag den 25. marts 2020

Brødkurvs-serviet


Lille brødkurvs-serviet, 20 cm fra spids til spids.


Jeg har tegnet på alm. patchwork karton. Du skal bruge 20 x 20 cm.
Find midten, og tegn herfra stregerne som på foto herover.


Tegn de 4 kvadrater.


Tegn stjernen i midten, og de 4 kvadrater på højkant.


Tegn de små kvadrater indeni de større.


Jeg tegnede en streg fra det lille kvadrat og ud til spidsen i det store kvadrat.
Dette giver for meget sømrum i spidserne, så tegn i stedet som de røde streger viser, ikke på næste billede, men næste igen :-)


Da der er en lille smule forskel i størrelserne på de kvadrater der ligger vandret og de, der ligger på
højkant, så har jeg givet alle delene numre.
Vær omhyggelig med at holde styr på dine dele, de skal sys sammen, så
de bliver på samme plads.
Klip f.eks. alle A kvadraterne ud, ri/lim stof på, og sy sammen, 
inden du klipper B kvadraterne ud.
Jeg limer altid stoffet på den side, hvor jeg ikke har numrene skrevet, så kan jeg altid se
hvor de skal placeres.
Brug evt. en flamingoplade til at sætte delene op på, så der er styr på lapperne.


Her er så et billede med røde streger.
Jeg har kun tegnet røde streger på den ene halvdel, og streget den diagonale streg over med rød.
Så får jeg 2 små kvadrater og en rektangel i hvert store kvadrat. 
På den måde bliver der ikke så meget sømrum i spidsen, og den bliver pænere.
Det skal selvfølgelig være ens hele vejen rundt.
Jeg har kun tegnet i den ene halvdel, fordi du også kan vælge at sy servietten som
en firkant.
Så tegner du den som jeg oprindeligt gjorde, (den halvdel uden røde streger),
og laver så de yderste halve 6 - kanter, (som jeg også har tegnet op med rød) i
en bundfarve.

Hvis du laver som min, skal du lave 2 ens, en forside og en bagside, 
de skal være spejlvendte.

Laver du som en hel firkant, skal du kun lave 1, og så skal du bruge en bagside.

Jeg beskriver ikke her selve sammensyningen,
se evt. under 

I midten af servietten har jeg ikke lagt sømrum til i midten
(evt. kan du klippe væk bagefter)
Jeg har tegnet en lille cirkel rundt om en trådspole, ca. 2 cm i diameter, 
i pap, klippet ud, og klippet stof med sømrum.
Denne cirkel er applikeret ned i midten af stjernen.

Inden du klipper stjernen i stykker, så tegn rundt om den på volumenvlies,
og klip det ud, ca 1 mm indenfor stregen.



Pres godt, og pil pappet ud. 
Læg volumenvlies mellem for- og bagside, og sy rundt i kanten med 
usynlige sting.
Quilt rundt om cirklen i midten, og rundt ved det grønne kvadrat.

Rigtig go´ fornøjelse :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar