torsdag den 9. januar 2020

Venskabs-stjerne i skjortestoffer

Stærkt inspireret af foredrag med Grethe Hyltoft og Anne Grethe Jepsen,
 er jeg gået i gang med et skjortetæppe projekt.

Det startede ud som juleleg, hvor der på ét af mine hold blev byttet skjortestoffer.
Nu er vi så gået i gang med at sy stjerner.
Håber senere på sæsonen at kunne fremvise forskellige udgaver :-)


Mit oplæg går på venskabsstjernen, som ses herover.
Stjernen er syet i 2 udgaver.
1 udgave med mørk stjerne på lys baggrund, og
1 udgave med lys stjerne på mørk baggrund.
De  skal lægges op skiftevis, så baggrunden kommer til at danne skaktern.

Hver færdig blok bliver ca. 15 x 15 cm, med de mål jeg angiver her.


Mørk stjerne på lys baggrund.

Stjernene sys alle på samme måde, men sømrum presses forskelligt, 
alt efter om det er en lys eller en mørk stjerne.

Til hver stjerne skæres:

BUNDSTOF:  
 2 kvadrater 8 x 8 cm
4 kvadrater 6,5 x 6,5 cm

STOF TIL STJERNE:
2 kvadrater 8 x 8 cm
1 kvadrat 6,5 x 6,5 cm

De følgende 3-4 billeder er mest for mine kursister, 
der havde skåret firkanter 17 x 24 cm, og som kunne byttes i
vores lille juleleg.


Mine 17 x 24 cm firkanter fordelte jeg i 2 stakke.
Jeg havde mange af stofferne, som jeg havde 2 stk. af,
jeg lagde ét stykke i hver stak.
Den ene stak skar jeg til bundstof,
2 stk. 8 x 8 cm, og 4 stk. 6,5 x 6,5 cm
(som foto herover)


Den anden stak skar jeg til stjerner,
4 stk. 8 x 8 cm, 
og 2 stk. 6,5 x 6,5 stk.
(som foto herover)


Der bliver til 2 stjerner, når der skæres sådan,
på foto herover har jeg lagt det øverste stykke stof ud til højre,
2 store 8x8 og 1 lille 6,5x6,5 til hver stjerne.


Jeg parrede mine stoffer, så jeg havde bundstof og stjernestof parret 
så de matchede. 

Så er jeg klar til at sy :-)


Læg de 2 store kvadrater (8x8cm) ret mod ret, 
og tegn en streg diagonalt.
På foto herover ses bundstoffet, som er det lyse stof, 
det ligger ret mod ret med stjernestoffet, som ligger nedenunder 
og ikke kan ses.
Jeg tegner altid på det lyse stof, det er nemmest at se.
Jeg har brugt en blød blyant at tegne med, men det gør ikke så meget,
hvad du bruger, der skal skæres i stregen senere, og den bliver ikke synlig nogen steder.


Sy med 1/4 inch sømrum på hver side af stregen, og skær i stregen.
Bemærk at jeg har tegnet stregerne, så de mødes i midten, 
dvs. de vender hver sin vej.
Dette har kun betydning, hvis du har stribet stof, og vil have striberne til
at vende samme vej. 
Bruger du et andet mål til sømrum, er det ikke sikkert de næste mål kan passe.
Måske skal du så skære dine store kvadrater 8,5 x 8,5
- prøv dig frem.


Du har nu 4 delte kvadrater, som foto herover.
Pres sømrum ind under den mørke.
Læg en lineal, som har den diagonle streg helt ud til hjørnet, så den
diagonale streg flugter sammensyningen
(Min blyant øverst til højre peger på diagonalen)
Jeg har lagt en knappenål øverst til venstre og nederst til højre,
de peger på stregen 6,5 cm. Den streg skal være inde på
stoffet.
Nu skærer du rent til højre og foroven.
Vend dit stykke, og skær rent, så du har kvadrater på
6,5 x 6,5 cm, og med sammensyningen nøjagtigt fra
hjørne til hjørne.


Læg din stjerne op som foto herover.
Vær opmærksom på, at du vender alle dine stjerner samme vej,
se foto senere.
Læg det sådan ved siden af din symaskine


Herover er det øverste midterste kvadrat vendt ovenpå den til venstre for, ret mod ret.


Det gør jeg hele vejen ned.


Kædesy den venstre søm, dvs. du starter foroven, syr de første 2 kvadrater sammen,
lægger de næste 2 under trykfoden, uden at klippe tråden, syr, lægger de næste 2
under trykfoden. 
Delene hænger nu sammen i tråden, og der er styr på rækkefølgen.


Fold delene på plads, og fingerpres, så sømrum på øverste og nederste række
vender ud mod venstre og væk fra midten,
og så den midterste vender ind mod midten.


Læg hele højre sider ret mod ret, og kædesy den højre søm på samme måde.


Fold ud, og fingerpres øverste og nederste række, så sømrummet vender væk
fra midten, og den midterste, så sømrummet går mod midten.


Vip den øverste række ned, så den ligger ret mod ret med den midterste række,
og sy den øverste vandrette søm.


Herover ses, at når du presser sømrummet som angivet, så vender det
hver sin vej, og falder ligesom i hak, når de skal sys sammen.
Det gør det nemmere at få sømmene til at flugte.
Jeg bruger ingen nåle, når jeg syr på denne måde.


 Herover er øverste vandrette søm syet


Læg den nederste række op mod den øverste og sy den nederste vandrette søm.
På de sidste to vandrette sømme, presses sømrummet ind mod midten.


- og så er den første stjerne klar :-)


Vær opmærksom på, at når du skal til nr. 2 stjerne, så skal den vende samme vej som
den første.
Eller det er jo selvfølgelig et valg, men tænker det giver mest ro.
På foto herover vender den første stjerne så den drejer med uret, og
anden stjerne så den drejer mod uret.
Jeg har  valgt at minder drejer mod uret.
Jeg har hele tiden en færdig stjerne liggende ved symaskinen, så jeg har den at kigge
efter, når de næste sys.


Lys stjerne med mørk baggrund.
Pres stadig sømrum under den mørke i den delte kvadrat.


Læg stjernen op.


Her ses sømrummet.
De første lodrette sømme er her presset
øverster og nederste række er presset mod midten
 (det er modsat den mørke stjerne, hvor de var presset væk fra midten)
Den midterste række er presset væk fra midten 
(modsat den mørke stjerne)
De vandrette rækker er presset væk fra midten
(igen modsat de mørke stjerner)
Når blokkene skal sys sammen, kommer alle sømme igen til at have sømrummet
hver sin vej, og det bliver nemmere at få sammensyningerne til at ramme præcist.


Så er det bare at sy så mange stjerner som du ønsker til dit tæppe.

Rigtig go´ fornøjelse ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar