tirsdag den 3. december 2019

Sampler - på tværs, pakke 3

Blok 5
"Wild goose chase"


Klip og skær mønster og stof som angivet i mønsteret.


Læg mønsterdelene på bordet og læg de første stoffer på.
Sæt nåle i for at holde dem på plads.


Læg trekanterne i farve 1 ovenpå og sy den første søm.


Sy alle 4 dele i én arbejdsgang,


pres den orange trekant på plads, og klip snipperne af.


Placér en trekant i bundfarve, på alle 4 mønsterdele, og sy den næste søm.


Som det ses på foto herover, så lader jeg sømmene gå lidt ud over stregen i hver ende,
så sømmen låses af den næste søm, der sys.


Pres på plads og klip snipper af.


Bliver det en lille smule skævt, så....


...klip det lige, inden du fortsætter.
Du kan klippe, eller folde papiret i næste sylinie og skære til.
(se evt. billede ved næste blok)


Læg næste trekant på, og fortsæt på samme måde, til alle dele er syet på.


Herover er jeg nået til de sidste store trekanter.


Læg stoffet på plads og sy.

Skær alle delene til med 3/4 cm sømrum.


Herover har jeg sat nåle i vinkelret, nøjagtigt i hjørnerne,
og tjekket på modsatte side, at de også rammer i hjørnerne,
klipsene holder på plads...


.... og så har jeg syet sømmen.


Tjek på modsatte side, at sømmen også rammer nøjagtigt i linjen her.


Jeg pressede først sømrummet til hver sin side,


og derefter ind under farve 5 i midten.


De store trekanter har sømrum ind under, dvs. sømrummet på strimlen i midten, og
e 2 trekanter, vender hver sin vej, og falder ligesom i hak, når der sys.


Match igen og sy.


Set fra den anden side, her anes at sømrummene "falder i hak"


Skær blokken til, lad papiret sidde i, og læg den til side.


BLOK 6
"Snowflake"


Skær delene som angivet i mønsteret.
Her har jeg desværre lavet en fejl i mønsteret, og glemt at skrive,
at du selvfølgelig også skal skære af stof 7.

Farve 7: skær som ved farve 1:
Fold stoffet ret mod ret, eller vrang mod vrang, og skær 2 gange skabelon D(ialt 4 stk.)
Skær 4 gange skabelon F (Ialt 8 stk., 4 den ene vej og 4 spejlvendte)


Når delene kan spejlvendes, kan det være en fordel at lægge stoffet dobbelt, ret mod ret,
eller vrang mod vrang, 
så bliver delene automatisk spejlvent. 
A-skabelonerne skal kun bruges til den ene side, så følg angivelsen i mønsteret.
(Her er ikke noget billede, for jeg skar forkert og måtte på den igen!!)


Sy først de 4 dele i den ene farvekombination.


Herover ses, at jeg har foldet papiret i den sylinje, der skal sys næste gang.
Der hvor jeg har foldet papiret, er jeg nået ligeså lang som på delen over rulleskæreren.
Jeg lægger linealen på, så jeg har 3/4 cm sømrum, og skærer, så jeg får en 
præcis linje at lægge næste lap op ad.


Farve 5 ligger mere præcis, så sømrummet på den er
rimelig nøjagtig, når de næste lapper skal lægges på.


Herover ses foldelinjerne i papiret, hvor siderne er skåret til.


Jeg skærer toppen til, igen ved at folde papiret væk, og lægge linealen på.


Så sys den sidste lap på.


Sy de 4 andre i den anden farvekombination,


Sy sammen til 4 kvadrater,


til 2 halvdele, 

og til sidst, så hele blokken hænger sammen.


Skær blokken til, lad papiret sidde i, og læg til side.

Rigtig go´  fornøjelse ;-)

































Ingen kommentarer:

Send en kommentar