fredag den 8. juli 2016

MegaPlus tæppe

Dette tæppe er syet med start i mandags, og sidste sting er taget i dag fredag :-) 
Helt færdig!
Havde ingen hjælp til fotografering, men min terrassetrappe gør det jo meget godt.
(5 min. før regnen satte ind :-) )
ca. 150 x 200 cm


Meget enkelt tæppe, med kvadrater, skåret 12 x 12 cm, syet med 1/4 inch sømrum.
14 kvadrater vandret og 19 lodret.
Til hvert plus bruges 5 kvadrater


Jeg brugte min stue som designwall, 
(den i kælderen var fyldt med alt det jeg egentlig SKULLE sy)
og herover vælger jeg, og flytter rundt på stofferne, til jeg er tilfreds.

Herunder er alle felter fyldt ud, og jeg er tilfreds. 


Jeg stakkede hver vandrette række.
Startende fra venstre og mod højre, med det venstre kvadrat øverst og det højre nederst.
På foto herunder har jeg stakket de nederste 5 rækker.


Jeg satte et mærke på hver række, med tal fra 1 til 19, 
og med punktum efter tal, så jeg vidste hvad der var op/ned på stakken
 (nogle af stofferne var med retning, og skulle gerne vende samme vej)


Så var det bare at sætte sig til symaskinen og sy.
Først til vandrette rækker.
Jeg tog hver stak, og startede med at sy den øverste sammen med nr. 2, 
ret mod ret.
Dvs. jeg flippede den i højre stak ovenpå den første lap (den til venstre)
og syede sammen i højre kant.
(jeg flyttede stakken med resten af kvadraterne ned til højre for symaskinen mens jeg syede)



...så den næste firkant flippet over, ret mod ret, sy højre kant ... 
- til rækken var fuldent.


Jeg lagde rækkerne op på mit stuegulv for at tjekke at jeg havde syet rigtigt sammen
Sømrum i første række er strøget ud mod venstre, i næste række ud mod højre etc.
dvs. alle ulige rækker er strøget mod venstre, 
og alle lige rækker strøget mod højre.
Så ligger sømrummet til hver side når der skal syes sammen, og de
låser sig i hinanden, og det er nemmere at få sømmene til at passe
nøjagtigt :-)


Når jeg stryger - eller rettere presser, så presser
jeg først sømrummet ovenpå sømrummet jeg har syet, uden at åbne stoffet.
(det lyse blå stof er stof på brættet)
De første rækker, hvor sømrummet er strøget til samme side, 
her presses først uden at åbne, og så fra retsiden i den retning det skal.


Når alle rækker er syet sammen, så syer jeg rækkerne sammen 2 og 2, så 4 og 4 etc.
Mellem rækkerne presser jeg sømrum fra hinanden for at fordele sømrummet så godt som muligt.
Presser som foto ovenfor..
...så fingerpresser jeg sømmen åben...


presser med jern på vrangen..


...og så på retten


Her er 4 rækker syet sammen, og på vrangen kan du se, at sømrum for hver række er
presset i hver sin retning, og mellem rækkerne er der presset åbent sømrum


Pyh en masse om at presse, men en vigtig del faktisk for at få det helt pænt lige :-)
Et enkelt og simpelt tæppe, ja, men finesserne og præcision stadig en vigtig
del, for at det ser godt ud. 
(.. den allervigtigste del er nok valget af stoffer, som også er den delproces,
der tager/kan tage længst tid :-)  )

Nå, herunder bagside, som blev til af rester skåret fra forsiden,
og større stykker fra lageret.
Lagt op på gulvet ovenpå topstykket, så jeg kunne se hvor mange lapper
der skulle bruges for at få det hele til at hænge sammen.


Så quiltes der i lange lige rækker diagonalt på kvadraterne.
Kun i hver anden, og jeg kan høre Bodil i øresneglen " ..er det nu tæt nok??!!!.."
- og jeg håber lige det går, der er ca. 15 cm mellem quiltelinjerne, og jeg plejer at sige
ikke mere end ca. 10 cm!!!
Men jeg syntes det ville blive for tæt med den mindre afstand mellem linjerne,
til de relativt store kvadrater stof.

(drømte om en quiltemaskine, og så havde jeg doodlet stort ud over det hele,
men sådan blev det ikke)


Enkelt lukke kant til sidst, syet til i hånden.
Se evt. vejl. HER


- og så bare lidt billeder fra haven...



Min zinkbalje er ret flot i år :-)


bagsiden


bagsiden taget oppefra


nærbillede hvor quiltningen anes


den ses nok bedre her


- og så det færdige tæppe igen, jeg er ret tilfreds,
tak til Pia for idéen.


Rigtig go´ weekend.


4 kommentarer:

  1. Pretty colors and I love this pattern design!

    SvarSlet
  2. Beautiful! I love the colors!

    SvarSlet
  3. Beautiful! I love the colors!

    SvarSlet
  4. Thank you Kat and Renae. I love the simplicity of the pattern too, and I realy enjoy playing with the colours 😊

    SvarSlet